Audycje muzyczne

Drodzy Uczniowie wszystkich grup audycji muzycznych!

Utwory, których jesteście zobowiązani słuchać, dobierane są pod kątem realizacji materiału nauczania, przewidzianego dla danej klasy.

Dzisiaj oprócz utworów do wysłuchania, każda klasa dostaje notatki, które należy wydrukować i wkleić do zeszytu.


 

08 06 2020

 

Kl. 4/II

 
Pobierz i wydrukuj załącznik FAKTURA UTWORU, przeczytaj ze zrozumieniem i posłuchaj przykładów muzycznych:
Załącznik: FAKTURA UTWORU pdf
 

MONODIA

yt icon rgb  Moja mamo jado goscie Kurpiowska mel.lud.

yt icon rgb  Gregorian Chant The Abbey Of Notre Dame Chorał gregoriański (posłuchaj fragmentu)

POLIFONIA

yt icon rgb  L. Couperin - II suita a moll, Karolina Danek klawesyn ( posłuchaj osobno górnego, następnie dolnego głosu)

yt icon rgb  J. S. Bach (bar.) Fugue in G minor BWV 578 piano solo sheet music - Video Score

HOMOFONIA

yt icon rgb  W. A. Mozart (kl.) „Bułeczka z masłem”

yt icon rgb   Grażyna Bacewicz (XXw.) Oberek G-dur

yt icon rgb  K. Penderecki (1933- 29.03.2020)  “Tren Ofiarom Hiroszimy”

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

Kl. 5/III

 

Powtórz wiadomości o fakturze utworu ( koniec kl. 4/II).

Pobierz i wydrukuj załącznik FORMY POLIFONICZNE.pdf

Przeczytaj o rodzajach polifonii i posłuchaj przykładów muzycznych:

POLIFONIA IMITACYJNA ŚCISŁA

- kanon

yt icon rgb  Triumphal Brass Quintet, kanon Panie Janie

-fuga

yt icon rgb J. S. Bach Fugue in C Major, BWV 953 from "Four Little Fugues"

POLIFONIA IMITACYJNA SWOBODNA

-inwencja

yt icon rgb  J.S. BACH Inwencja dwugłosowa a-moll nr 13

POLIFONIA KONTRASTOWA

yt icon rgb  Mozart - Requiem - 2. Kyrie (Bruno Weil) – ( 2 różne tematy, występują jednocześnie: TEMAT I  zaznaczony na fioletowo, TEMAT II  na różowo)

 

FUGA

Przeczytaj notatkę o FUDZE z załącznika  FORMY POLIFONICZNE.

Ponieważ  w 2-tomowym dziele J. S. Bach każdą fugę poprzedził PRELUDIUM, czyli wstępem,

 a chcemy posłuchać tylko fugi, ustaw licznik na 1:57. Tą fugę rozpoczyna A (alt) od c’, następnie wchodzi S (sopran) od g’, w drugim systemie znajdziesz T ( tenor) od g i na końcu dołącza B (bas)

od c. Ekspozycja fugi kończy się w 7 takcie na raz. W zeszycie narysuj schemat ekspozycji tej fugi.

Temat znasz już na pamięć. Ponownie ustaw licznik na 1:57 i wysłuchaj całej fugi starając się usłyszeć kolejne wejścia tematu.

yt icon rgb  Bach: WTC1 No. 1 in C major BWV 846 (Richter)

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

Kl. 6/IV

Ze skryptu „Historia muzyki” przeczytaj ostatnią stronę,  na temat nurtów XX w.,  nowych systemów dźwiękowych i technik kompozytorskich.

Posłuchaj utworów:

NEOKLASYCYZM

yt icon rgb  Opera Wrocławska - Romeo i Julia

yt icon rgb  Igor Stravinsky: The Firebird Suite

SZKOŁY NARODOWE

yt icon rgb  Lecioły zórazie/Etnofonie kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski

IMPRESJONIZM

yt icon rgb  Claude Debussy - Violin Sonata

EKSPRESJONIZM

yt icon rgb Arnold Schoenberg, 6 little pieces op. 19 - Orchestral versi

DODEKAFONIA

yt icon rgb  Arnold Schoenberg. Suite fur Klavier, Op.25: Gavotte

PUNKTUALIZM

yt icon rgb  Anton Webern - Symphony Op. 21 (1927-28)

 

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf
 

 

 

 
 

01 06 2020

 

Kl. 4/II

 
RODZAJE ORKIESTR
 
Posłuchaj i obejrzyj:  
 
  • SMYCZKOWA

yt icon rgb W. A. Mozart (kl.) Eine Kleine Nachtmusik Icz.  

  • DĘTA

yt icon rgbOrkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej

  •   SYMFONICZNA

 - za czasów Haydna

yt icon rgb J. Haydn (kl.) Symfonia nr 101 D-dur „Zegarowa” IIcz. Andante ( dawne instrumenty)

 - wielka orkiestra symfoniczna

yt icon rgb L. v. Beethoven III Symfonia Es-dur “Eroica”, IIIcz. Scherzo

yt icon rgb Koncert Otwarcia NOSPR (dla chętnych)

 
 
BUDOWA UTWORU
 

1 – cz..

yt icon rgb   F.Chopin Mazurek C-dur op.7, nr 5

2 – cz.= AB

yt icon rgb J. S. Bach (bar.) Suita francuska Es-dur, BWV 815, Menuet (0:00- 1:08)

3 – cz. = ABA

yt icon rgb L. v. Beethoven (kl.) Menuet G-dur – vn.+pf.

RONDO

yt icon rgb   L.-Claude Daquin ( bar. ) “Kukułka”

WARIACJE

- figuracyjno-ornamentalne

yt icon rgb W.A. Mozart (kl.) Wariacje „Ah, sous dirai je maman”

- charakterystyczne

yt icon rgb  P. Czajkowski (rom. ros.szk.nar.) Wariacje na temat rococo A-dur op. 33

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

Kl. 5/III

 

Proszę wydrukować i zapoznać się z wiadomościami teoretycznymi, na temat gatunków muzyki instrumentalnej.

Czytając definicje poszczególnych gatunków muzycznych, odszukaj utwór, który jest jego przykładem.

Załącznik: GATUNKI   MUZYKI   INSTRUMENTALNEJ pdf

GATUNKI   MUZYKI   INSTRUMENTALNEJ

Posłuchaj utworów:

PRELUDIUM

yt icon rgb Wojciech Długoraj (ren.) Preludium (0:00- 0:37)

yt icon rgb J.S. Bach (bar.)Preludium (0:00- 1:44) i fuga c-moll z I tomu DWK

yt icon rgb F. Chopin (rom. pl. szk. nar.) Preludium Des-dur op.28 nr15 zw. „deszczowe”

PIEŚŃ BEZ SŁÓW

yt icon rgb F .Mendelssohn – Bartholdy (rom.) “Pieśń bez słów” op. 30 nr 3 E-dur

ROMANS

yt icon rgb L. v. Beethoven (kl.) Romans nr2 F-dur op.50 na vn. z ork.

yt icon rgb K. Szymanowski (impr.) Romance op. 23

KOŁYSANKA

yt icon rgb K. Szymanowski (impr.) Kołysanka op. 52 (La Berceuse D`aitacho Enia)

BARKAROLA

yt icon rgb F. Mendelssohn – Bartholdy (rom.) “Pieśń weneckiego gondoliera” ze zbioru “Pieśni bez słów” op. 30 nr 6 fis-moll

NOKTURN

yt icon rgb F. Chopin (rom. pl. szk. nar) Nokturn cis-moll op. posth. (pośmiertny)

LEGENDA

yt icon rgb H. Wieniawski ( rom. pl. szk. nar.) Legenda g-moll op. 17

ETIUDA

yt icon rgb F. Chopin ( rom. pl. szk. nar.) Etiuda c-moll op.10 nr 12 zw. „rewolucyjna”

KAPRYS

yt icon rgb N. Paganini (rom.) Kaprys op. 1, nr1 (0:00- 1:43)

TOCCATA

yt icon rgb J. S. Bach (bar.) Toccata i fuga d-moll BWV 565( toccata 0:00- 2:30)

SCHERZO

yt icon rgb L. v. Beethoven III Symfonia Es-dur “Eroica”, IIIcz. Scherzo

yt icon rgb F. Chopin ( rom. pl. szk. nar.) Scherzo b-moll op.31

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

Kl. 6/IV

Posłuchaj utworów:

CZESKA SZKOŁA NARODOWA

yt icon rgb Antonín Dvořák (rom.cz.szk.nar.) Taniec słowiański c-moll op. 46, nr7

yt icon rgb Antonín Dvořák (rom.cz.szk.nar.) Taniec słowiański e-moll op. 72, nr 2

yt icon rgb Antonín Dvořák (rom.cz.szk.nar.) Symfonia nr 9 e-moll „Z nowego świata” Icz. Adagio - Allegro molto

yt icon rgb Antonín Dvořák (rom.cz.szk.nar.) Symfonia nr 9 e-moll „Z nowego świata” II cz.Largo (posłuchaj początku = rożek angielski)

NORWESKA SZKOŁA NARODOWA

yt icon rgb  Edvard Grieg (nor. szk. nar.) Koncert fortepianowy a-moll, op. 16 ( Pf.- Arthur Rubinstein)

FIŃSKA SZKOŁA NARODOWA

www- top 5 (do przeczytania przed słuchaniem)

yt icon rgb Jean Sibelius ( fin. szk. nar.) – “Finlandia”

yt icon rgb Jean Sibelius ( fin. szk. nar.) “Łabędź z Tuoneli”

HISZPAŃSKA SZKOŁA NARODOWA

yt icon rgb Manuel de Falla (imp. hisz. szk. nar.)‒ Noches en los jardines de España = “Noce w ogrodach Hiszpanii”

Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf
 

 

 

18 05 2020

Kl. 4/II

Uzupełnienie – mazurki

yt icon rgb  F. Chopin Mazurek C-dur op7, nr 5 (budowa 1-cz., oberek)

yt icon rgb  F. Chopin Mazurek D-dur op. 33, nr 3 (budowa ABA – mazur/oberek/mazur)

yt icon rgb  F. Chopin Mazurek a-moll op7, nr 2 (budowa ABA- kujawiak/oberek/kujawiak)

yt icon rgb  F. Chopin Mazurek B-dur op. 7, nr 1( budowa ronda – mazur/ oberek/mazur/ kujawiak/mazur)

yt icon rgb   K. Szymanowski Mazurek op. 50 nr1

 

ZESPOŁY KAMERALNE

Posłuchaj prezentacji zespołów:

DUET

yt icon rgb  Nicolo Paganini (rom.) Cantabile na Vn.+ Chit.

yt icon rgb  Astor Piazzolla (1921-1992) „Historia tanga” na Vn.+Chit. ( dla chętnych)

TRIO

yt icon rgb  Paweł Mykietyn (XXw./XXIw.) trio na Cl.,Pf..i Vc. (posłuchaj fragmentu)

yt icon rgb   Andrzej Panufnik Trio fortepianowe ( Pf., Vn., Vc.) IIIcz. Presto

TERCET

yt icon rgb  Stanisław Moniuszko (rom) „Straszny dwór” Tercet-powrót rycerzy z I aktu

yt icon rgb  S. Moniuszko „Straszny dwór” Tercet- Przyjazd Cześnikowej z Ia.

KWARTET (SMYCZKOWY, KLASYCZNY)

yt icon rgb   Joseph Haydn (kl.) Kwartet smyczkowy op.76 C-dur “Emperor” II cz. Poco adagio cantabile

KWINTET

yt icon rgb   Witold Lutosławski (1913-1994) „Mini Overture”- kwintet dęty blaszany

SEKSTET

yt icon rgb  Ludwig van Beethoven Sekstet Es-dur op. 71 (posłuchaj fragmentu)

SEPTET

yt icon rgb  L. v. Beethoven Septet Es-dur op. 20 (posłuchaj fragmentu)

OKTET

yt icon rgb  Igor Strawiński (1882-1971) „Oktet na instrumenty dęte” (posłuchaj fragmentu)

 
Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

 

Kl. 5/III

Proszę wydrukować i zapoznać się z wiadomościami teoretycznymi, tyczącymi form wokalnych

 i wokalno-instrumentalnych, estradowych (estrada jest w filharmonii, gdzie wykonuje się utwory bez dekoracji i kostiumów) i scenicznych  (scena jest np. w operze ).

Czytając definicje poszczególnych form muzycznych, odszukaj utwór, który jest przykładem danej formy.

Załącznik: FORMY WOKALNE I WOKALNO - INSTRUMENTALNE  pdf

 

FORMY WOKALNE I WOKALNO-INSTRUMENTALNE c.d.

Posłuchaj utworów:

MOTET - forma kościelna

yt icon rgb   Orlando di Lasso (ren.) “Osculetur me osculo”

MADRYGAŁ - forma świecka

yt icon rgb   Orlando di Lasso „Matona Mia cara” - na 4 gł.

CHANSON – forma świecka

yt icon rgb   O. di Lasso “Bonjour, mon coeur” - na 4 gł.

KANTATA – w baroku kościelna, w klasycyzmie głównie świecka

yt icon rgb   J. S. Bach (bar.) Kantata BWV 147 „Herz und Mund und Tat und Leben”

yt icon rgb   W. A. Mozart (kl.) “Die Maurerfreude”  Kantata K 471

 
 
Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf

 

 

Kl. 6/IV

 

Słuchając utworów, należy korzystać z wiadomości teoretycznych, zawartych w skrypcie „Historia muzyki”, w który każdy uczeń zaopatrzył się na początku roku szkolnego.

Uczeń klasy dyplomowej, ma znać epoki, nurty i techniki kompozytorskie w kolejności chronologicznej oraz kompozytorów z imienia i nazwiska, którzy te techniki stosowali w swoich dziełach, jak również kompozytorów, którzy stworzyli nowe formy muzyczne.

 

ROSYJSKA SZKOŁA NARODOWA

Posłuchaj i obejrzyj:

yt icon rgb  trepak (przypomnienie)

yt icon rgb   Michaił Glinka (twórca stylu narodowego w muz. ros.) Uwertura do opery „Rusłan i Ludmiła”

yt icon rgb   Aleksander Borodin  „W Stepach Azji Środkowej” – poemat symfoniczny

yt icon rgb   Modest Musorgski „Noc na Łysej Górze” – poemat symfoniczny

yt icon rgb   Mikołaj Rimski-Korsakow „Kaprys hiszpański”

yt icon rgb   Cesar Cui Uwertura do opery „Syn Mandaryna”

 

Piotr Czajkowski (twórca BALETU – formy muzyczno-scenicznej)  „Dziadek do orzechów”

www   - treść

yt icon rgb  -  Balet w 2 aktach

 

 
Notatki do wklejenia lub przepisania: pdf
 

 

 

 

Drodzy Uczniowie,


W ramach przedmiotu „ Audycje muzyczne” zapoznajcie się z poniższymi utworami.
Życzymy, aby muzyka której będziecie słuchać przyniosła Wam radość w tych niecodziennych chwilach nauki.
 
04 05 2020

Klasa 4/II

Posłuchaj głosów wokalnych i instrumentów:

GŁOSY WOKALNE:

     SOLOWE

yt icon rgb śpiew

yt icon rgb klasyczne, żeńskie głosy wokalne

yt icon rgb sopran

yt icon rgb mezzosopran

yt icon rgb mezzosopran

yt icon rgb alt

yt icon rgb tenor

yt icon rgb baryton

yt icon rgb bas

     CHÓRALNE

Podział chórów

ze względu na płeć (wiek)

  • chóry jednorodne − żeńskie, męskie lub dziecięce (gł. chłopięce);
  • chóry mieszane.

ze względu na liczbę głosów

  • chór jednogłosowy (unison)
  • chór dwugłosowy żeński – sopran i alt
  • chór dwugłosowy męski – tenor i bas
  • chór trzygłosowy żeński – gł. pierwszy (wyższy) sopran, drugi sopran i alt
  • chór trzygłosowy mieszany – gł. sopran, alt i tenor lub bas
  • chór czterogłosowy żeński – gł. pierwszy sopran, drugi sopran, pierwszy alt i drugi alt
  • chór czterogłosowy męski – gł. pierwszy tenor, drugi tenor, pierwszy bas, drugi bas
  • chór czterogłosowy mieszany – gł. sopran, alt, tenor i bas.

ze względu na mecenasa

  • chóry profesjonalne
    • chór operowy
    • chór operetkowy
    • chór filharmonii;
  • chóry amatorskie
    • chór przedszkolny
    • chór szkolny
    • chór gimnazjalny
    • chór akademicki, studencki
    • chór kościelny, katedralny, schola
    • chór rzemieślniczy.
    • chór operetkowy

INSTRUMENTY SMYCZKOWE

yt icon rgb lutnik

yt icon rgb AM Poznań- lutnictwo (dla chętnych)

yt icon rgb skrzypce (Vn.)

yt icon rgb altówka (Vla.)

yt icon rgb wiolonczela (Vc.)

yt icon rgbzespół 12 wiolonczel (dla chętnych)

yt icon rgbkontrabas (Cb.)

Klasa 5/III    

FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE c.d.

               DRAMAT MUZYCZNY (R. Wagner – twórcą formy)

Posłuchaj utworu:

Richard Wagner „Tristan i Izolda”

yt icon rgb Act I. Prelude

yt icon rgb Act III. Liebestod

yt icon rgb Complete Opera (dla chętnych)

               FORMA MUZYCZNO-SCENICZNA

BALET (P. Czajkowski – twórcą formy)

Posłuchaj i obejrzyj:

Piotr Czajkowski „Dziadek do orzechów”

www - treść

yt icon rgb - Balet w 2 aktach

Klasa 6/IV  

 POLSKA SZKOŁA NARODOWA

 

Fryderyk Chopin (1.III. 1810 r.-17. X. 1849 r.) - twórca polskiej szkoły narodowej, a za Jego przykładem, powstanie innych europejskich szkół narodowych.

Posłuchaj utworów:

yt icon rgb F. Chopin Rondo a la krakowiak

yt icon rgb H. Wieniawski Polonez A-dur op. 21

yt icon rgb S. Moniuszko „Bajka”/ Opowieść zimowa –Uwertura fantastyczna

yt icon rgb Z. Noskowski „Step” – POEMAT SYMFONICZNY ( pierwszy polski)

yt icon rgb W. Żeleński „W Tatrach” – UWERTURA

yt icon rgbM. Karłowicz „Pamiętam ciche, jasne, złote dnie” op.1 nr 5

yt icon rgbS. Wiechowicz „Na glinianym wazoniku”

yt icon rgbS. Wiechowicz „Mruczkowe bajki”

yt icon rgbI. J. Paderewski – życiorys

yt icon rgbI. J. Paderewski – orędzie do Narodu Polskiego

yt icon rgbK. Szymanowski „Uwoz mamo” ze zbioru         „5 Pieśni Kurpiowskich”

             (K. Szymanowski - życiorys i „Harnasie” – balet pantomima - patrz 30.03. 2020 r.)

 
 

20 04 2020 r.

Klasa 4/II

 
Posłuchaj prezentacji instrumentów:
 
perkusyjne:
yt icon rgb kotły
yt icon rgb bęben wielki, bęben, talerze, werbel
yt icon rgb dzwony, dzwonki, ksylofon, wibrafon, tam-tam
yt icon rgb marimba
yt icon rgb zestaw perkusyjny
yt icon rgb czelesta
szarpane:
yt icon rgb lutnia (liut.) - historia
yt icon rgb lutnia-utwór
yt icon rgb Renaissance Lute John Dowland Album (dla chętnych)
yt icon rgb gitara (chit.)
yt icon rgb harfa (ar.)
klawiszowe:
yt icon rgb klawesyn (clav.)
yt icon rgb fortepian (pf.)
yt icon rgb organy (org.)
yt icon rgb akordeon (acc.)

Klasa 5/III    

FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE c.d.
 
Posłuchaj utworów:
 
SINGSPIEL
yt icon rgb W.A.Mozart „Czarodziejski flet”
 
OPERETKA
yt icon rgb J. Strauss „Zemsta Nietoperza”

Klasa 6/IV

IMPRESJONIZM
 
yt icon rgb Claude Debussy “Popołudnie Fauna”
yt icon rgb Maurice Ravel Koncert fortepianowy G-dur

 


06 04 2020 r.

KLASA 4/II


Posłuchaj prezentacji instrumentów:

Dęte drewniane:


yt icon rgbFLET(fl)

yt icon rgbOBÓJ (ob)

yt icon rgbKLARNET (cl)

yt icon rgbSAKSOFON

yt icon rgbFAGOT (fg)

Dęte blaszane:

yt icon rgbTRĄBKA (tr)

yt icon rgbWALTORNIA (cr)

yt icon rgbPUZON (tbn)

yt icon rgbTUBA (tb)

KLASA 5/III

FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE c.d.

Posłuchaj utworów:

PASJI

yt icon rgbPasja wg św.Łukasza Krzysztofa Pendereckiego

MSZY ŻAŁOBNEJ

yt icon rgbRequiem Krzysztofa Pendereckiego, ze słynnym yt icon rgbAgnus Dei (1981), napisanym na okoliczność pogrzebu Kard. Stefana Wyszyńskiego.

ORATORIUM 
 
   „Mesjasz” Georga Friedricha Haendla
 
wwwTekst
 
yt icon rgbUtwór

KLASA 6/IV

Posłuchaj utworów:

yt icon rgbRequiem Krzysztofa Pendereckiego (23. XI.1933 - 29. 03. 2020) ze słynnym „Agnus Dei” napisanym na okoliczność pogrzebu Kard. S. Wyszyńskiego

yt icon rgbPasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego

 

30 03 2020 r.

Kl. 4/II

 
Obejrzyj figury taneczne przerabianych tańców polskich:
 
yt icon rgb Polonez
yt icon rgb "Krakowiak/Krakowiaczek"
yt icon rgb Krakowiak
yt icon rgb Mazur z op. Halka,
yt icon rgb Mazur ze Strasznego Dworu
yt icon rgb Kujawiak
yt icon rgb Kujawiak
yt icon rgb Oberek
yt icon rgb Oberek łowicki 1986r.
2. Poszukaj informacji o instrumencie, na którym grasz.
 
wwwmuzykotekaszkolna.pl
 

Kl. 5/III


1. Powtórz formę sonatową:
yt icon rgb W.A. Mozart Piano Sonata in C (Sonata Facile), K. 545, I. Allegro
yt icon rgb W.A. Mozart - Symphony No. 40 in G minor, K. 550
 
2. Nasz następny duży temat to FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE.
 
    Propozycje do obejrzenia i posłuchania:
 
OPERA
 
S. Moniuszko “Straszny dwór”
 
yt icon rgb Straszny Dwór opera akt1 w Dębicy
yt icon rgb Straszny Dwór opera akt2 w Dębicy
yt icon rgb Straszny Dwór opera akt3 w Dębicy
yt icon rgb Straszny Dwór opera akt4 w Dębicy
 
S. Moniuszko „Halka”
 
yt icon rgb Halka - Stanisław Moniuszko Opera Wrocławska
 
PASJA J.S. Bach Pasja wg św. Mateusza
www tekst z tłumaczeniem
yt icon rgb Philipp Herreweghe - dyrygent
 
 

Kl. 6/IV

 
Posłuchaj:

yt icon rgb F. Mendelssohn - Bartholdy Violin Concerto in E minor, Op.64
yt icon rgb Les Préludes (F. Liszt) Daniel Barenboim mit Berlin Philharmoniker - Staatsoper Berlin (1998)
yt icon rgb C. Franck: Violin Sonata / Mutter Orkis (1989 Movie Live)
yt icon rgb MUZYKA POD TATRAMI: Karol Szymanowski i jego mała ojczyzna
yt icon rgb Karol Szymanowski: Harnasie (1923 - 31)
 
 

                                                                            Nauczyciele Sekcji Przedmiotów Ogólnomuzycznych

Copyright © SM I st. Nr 1 w Krakowie 2015. All Rights Reserved.